Friday, October 25, 2013

JIKA BUKAN AKU



DJENG NAWANG





Jika aku bukan cintamu, mengapa kau petik mawar pagi itu...

Jika aku bukan cintamu, mengapa kau merayu siang itu...

Jika aku bukan cintamu, mengapa kau tulis sajak sore itu...

Jika aku bukan cintamu, mengapa kau bersenandung malam itu...

Lalu siapa...

Diakah, yang selalu menepikanmu dalam hingar bingar romantika?

Diakah, yang selalu menyeretmu dalam kesenangan yang hampa?

Diakah, yang tak memberimu makna apa-apa???

Lantas, mengapa aku tak pantas...

Jika disampingku engkau merasa bebas...

Jika bersamaku engkau tertawa lepas...

Jika dipangkuanku engkau tertidur pulas dan bermimpi tanpa batas...

Akulah cintamu,

Warna dalam hidupmu...

Mimpi dalam lelapmu...

Syair dalam lagumu...

Senandung dalam langkahmu...

Mengapa kau lepaskan aku... 

Terhempas merana dalam rindu...

Jika tak di dunia ini kita bersatu, 

Adakah dunia lain di lorong waktu?

Atau hanya kan meratap dalam rindu yang membatu..

No comments:

Post a Comment